ارتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی عملی جراحی است که جراحان ارتوپد آن را به منظور مشاهده، تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل انجام می‌دهند. آرتروسکوپی واژه‌ای یونانی است که از دو بخش آرترو (به معنای مفصل) و اسکوپین (به معنای نگاه کردن) تشکیل شده است، بنابراین آرتروسکوپی در لغت به معنای نگاه کردن درون مفصل است.

تشخیص آسیب دیدگی مفصل همواره با بررسی دقیق سابقه پزشکی بیمار، معاینه کامل و تصویربرداری‌های رادیوگرافی (اشعه ایکس، ام آر آی و سی تی اسکن) انجام می‌شود. تشخیص نهایی مبتنی بر آرتروسکوپی غالباً دقیق‌تر از تشخیصی است که به کمک جراحی باز سنتی، پرتو نگاری (اشعه ایکس) یا ام آر آی به تنهایی صورت می‌گیرد.

بعضی از دلایل متداول انجام آرتروسکوپی زانو در ارتوپدی عبارت است از:

پارگی مینیسک (غضروف داخل زانو)
مینیسک خارجی دیسکی شکل (شکل‌گیری غیرطبیعی مینیسک)
شل بودن مفصل زانو
شکستگی داخل یا نزدیک مفصل زانو (اگرچه درمان این مشکل غالباً نیازمند رویکرد “باز” است.)
ترمیم پارگی رباط (گاهی باید جراحی باز انجام شود.)
زانو درد مداوم و مقاوم در برابر درمان محافظه کارانه (آرتروسکوپی تشخیصی زانو)
برداشتن پوشش داخلی (سینوویوم) ملتهب زانو

آرتروسکوپی به یکی از پرکاربردترین عمل‌های تشخیصی و درمانی صدمه‌های زانو تبدیل شده است. این عمل جراحی جزیی به صورت سرپایی انجام می‌شود. پزشک دستگاه آرتروسکوپ را از طریق چند برش کوچک وارد زانو می‌کند تا بتواند کل مفصل را ببیند و بخشی از آسیب دیدگی‌ها را ترمیم کند.

مراقبت های پس از جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو یک عمل حداقل تهاجمی در مفصل است که هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده می شود.

این جراحی حدود نیم تا یک ساعت طول می‌کشد و بیمار معمولاً همان روز عمل ترخیص می‌شود. دوره نقاهت جراحی آرتروسکوپی زانو بسیار کمتر و راحتتر از دیگر جراحی های متداول است با این حال باید مراقبت هایی را بعد از جراحی رعایت كرد. مراقبت در خانه شامل موارد زیر می باشد:

کنترل درد

کمپرس یخ چند بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
گذاشتن پا در بالاتر از سطح قلب ۴۸ ساعت پس از عمل جراحی برای کاهش درد و تورم
استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد بعد از عمل و داروهایی مانند آسپرین برای كاهش احتمال لخته شدن خون برای بیمار

فعالیت

بعد از آرتروسكوپی باید تا مدتی از عصای زیر بغل استفاده شود و بیش از مقداری که پزشک مجاز دانسته است وزن بر روی پای آسیب دیده تحمیل نشود. مدت و نحوه استفاده از عصا را پزشك معالج تعیین می كند.
بیمار باید هنگام راه رفتن مطابق دستور پزشک زانوبند ببندد.
Written by:

دکتر رحیم تسلیمی جراح و متخصص ارتوپدی